DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 14.08.2017 11:35:44 

Martin HO (Ing. Václav Martinovský)

Řídící panel kolejiště

Po dlouhodobém přemýšlení a rozvažování jsem přikročil k systémové změně analogového ovládání modelového kolejiště.

Po potížích s tlačítkovým ovládáním trojcestné výhybky od firmy PECO jsem přeměnil zhlaví výhybny a namísto této výhybky osadil 2 výhybky obyčejné. Tím se změnil reliéf kolejiště, který jsem upravoval za pochodu (provizorně) v důsledku průběžných změn.

Původní panel obsahoval některá tlačítka, která měla sloužit k budoucím účelům na kolejišti dosud nerealizovaným. Jedním z nich bylo předpokládané osazení kolejiště světelnými návěstidly vlastní výroby, které jsem měl na původním nádraží. Postupem doby jsem od tohoto záměru upustil, a osadil jsem mechanická návěstidla ČSD. Tím se tato osazená tlačítka stala zbytečnými.

V důsledku přípravy budoucího společného provozu analogových a digitalizovaných lokomotiv (zejména s lákající aplikací zvukového dekodéru), jsem přikročil k úpravě ovládání smyčky.

Ta byla původně projížděna jednosměrně a změny jejího napájení byly prováděny automaticky pomocí diodového můstku. Toto řešení jakkoli komfortní a bezkonfliktní by však bylo jednou z překážek buducího uvažovaného smíšeného provozu analogových a digitalizovaných lokomotiv.

Proto jsem přikročil ke změně pólování polarity smyčky ručně ovládáným dvojpólovým přepínačem přepínaným na panelu ve směru příjezdu do smyčky (na snímku rozvaděče přepínač s modrou páčkou). Toto řešení umožní obousměrný průjezd smyčkou. Ten ale bude , vzhledem k rozdělení úseků ve výhybně (pro analogový provoz), využíván sporadicky. Nicméně nebude na závadu budoucímu smíšenému provozu lokomotiv.

Na původním rozvaděči byly výhybkové pohony PECO ovládány tlačítky jednotlivě (s výjimkou dvojic výhybek, které musely být z provozních důvodů stavěny společně. To komplikovalo a zdržovalo stavění vlakové cesty.

Proto jsem přikročil k aplikaci dlouho známého a relativně jednoduchého stavění vlakové cesty jedním tlačítkem pomocí maticového zapojení tlačítek a pohonů výhybek s aplikací příslušných diod. O této aplikaci se zmíním na této stránce později.

Aplikace se zdařila a velmi zjednodušila analogové ovládání vlakové cesty.

I z tohoto důvodu bude provoz na kolejišti i nadále zachován definitivně jako analogový, s výjimkou ovládání digitalizovaných lokomotiv.

Toto řízení vlakové cesty provažují i nadále jako nejlevnější a hlavně daleko komfortnější, než digitální ovládání příslušenství, pomocí příslušných dekodérů, snad kromě ovládání pomocí PC. To ale na kolejišti mé velikosti nepovažuji za smysluplné.

A několik fotografií z rekonstrukce panelu :

 

image

Původní panel kolejiště ...

 image

 Odstrašující pohled na holý výsuvný rám panelu po demonotáži ovládacích prvků ....

 image

..... a příslušnou změť kabelů, kterou bylo nutno upravit a přepojit.

image

Pohled na nový, určitě přehlednější a pro obsluhu pohodlnější, panel

 

 image

Tady je schéma funkce jednotlačítkového stavění vlakové cesty, které bylo podkladem pro realizaci.

Obrázek Miloše_P z www.magazin.modely.biz/diskuze - elektrika a alektronika

 - zapojení přestavníků na zhlaví - vlaková cesta,

zveřejněno s jeho vědomím

 

 

  image

 Toto je základ nového řešení, dvouvrstvá cuprextitová deska na níž jsou z jedné strany vyleptané vodorovné proužky (každý z nich představuje jeden z pohonů výhybek, které jsou přestavovány více jak jedním ovládacím tlačítkem),

z druhé strany svisle vyleptané proužky v počtu odpovídajícímu počtu tlačítek. Každý z nich představuje jedno tlačítko zhlaví, které ovládá více  jak jeden pohon společně ovládaného zhlaví.

Propojení příslušného tlačítka a pohonu cívky je pak drátem v provrtaném otvoru v místě křížení sloupce a řádky proletovaným k oběma stranám desky (to v případě že přestavník je přestavován pouze tímto tlačítkem) a nebu přes diody umístěnými uhlopříčně před místem křížení tak, aby jeden konec diody vedl s příslušnou řádkou a druhý pak s příslušným sloupcem.

 

image

 

Protože přestavníky PECO odebírají špičkově velký proud, tlačítka zhlaví, která ovládají více jak 3 pohony současně spínají příslušná relé RAS 1315, ty pak spínají proud do příslušných přestavníků

 

image

 

A toto je výsledný pohled na řešení jednoho z dvou zhlaví na kolejišti.

 

image

 

Pohled na současné uspořádání variabilního způsobu řízení jízdy analogových a digitalizovaných lokomotiv.

Vzhledem k motivu kolejiště je současný pohyb více lokomotiv (vlaků) málo reálný a tak k jejich řízení postačuje buď frekvenční regulátor (černá "krabička" zavěšená na rámu) pro analogový provoz, nebo digitální ústředna Lenz compact (na obr. vlevo). Přepínání mezi nimi je zajištěno přepínačem vpravo vedle krabičky. Protože při digitálním provozu lokomotiv na kolejišti je možnost současného pohybu více lokomotiv (vlaků) možná - např. v době po odjezdu vlaku z koncového nádraží na něm následuje posun - bude asi výhledově ústředna Lenz compact doplněna o podružný ovladač Lenz LH 90.

image